
Pošta u Bačkoj Topoli, foto: MS/Magločistač
Poslednjih gotovo godinu dana, u rejonu oko Vašarišta i na Bečejskom putu u Bačkoj Topoli dostava računa kasni u odnosu na rok koji je predviđen za ostvarivanje prava za popust – ukazuje Ilona Njari iz Bačke Topole.
Kako ona kaže za Magločistač, u novembru su joj tako računi za utoršenu električnu energiju na kućnu adresu stigli 28. u mesecu, dok je rok za ostvarivanje popusta istekao 20. Istovremeno je, kako dodaje, račun za telefon stigao 20. novembra – na dan kada je istekao i rok za njegovo plaćanje.
“Smatram da sam oštećena. Prinuđeni smo da se snalazimo na različite načine kako bismo platili račune na vreme i ostvarili popust, koji nam je značajan jer se grejemo na struju. Popust ne bude mali i nije svejedno da li ćemo ga dobiti. Ima dosta starijih ljudi koji ne koriste internet i kojima račun ne stiže mejlom i mogu da ga dobiju jedino poštom na kućnu adresu”, ističe Ilona.
Prema objašnjenju Udruženja za zaštitu potrošača “Efektiva”, novi sistem popusta koji je u primeni kod EPS-a previđa mogućnost na ostvarivanje tri vrste popusta:
- za elektronski račun, bez obzira na to ko očitava brojilo, i za uplatu računa do 20. u mesecu – popust iznosi 7%
- za papirni račun, samoočitavanje brojila i uplatu računa do 20. u mesecu – popust iznosi 6%
- za bilo koju vrstu računa, bez obzira na to ko očitava stanje brojila, za uplatu do 28. u mesecu – popust iznosi 5%.
Ilona Njari smatra da nije u redu da građani “jure” svoje račune po pošti ili EPS-u.
“Ako EPS plaća ‘Pošti’ dostavu računa, onda neka izvrše naplaćenu uslugu i neka nam te račune dostave kad treba, a ne da ljudi zbog njih gube pravo na popust. Imamo situaciju da poslednjeg dana za ostvarivanje prava na popust ljudi sami odlaze u poštu da traže svoje račune”, naglašava naša sagovornica, i dodaje:
“Ako odete u EPS da vam ištampaju račun, pa da kod njih platite, onda oni negoduju i šalju nas na poštu. Druga stvar je da ljudi koji su na poslu ne mogu ni da stignu do EPS-a. Čovek ne zna kome da se obrati, ali ovu situaciju neko treba da reši”.
Kako Ilona objašnava za naš portal, na problem je u više navrata ukazivala i upravniku u bačkotopolskoj pošti, gde joj je rečeno da nemaju dovoljan broj radnika.
Iz Javnog preduzeća “Pošta Srbije” za Magločistač potvrđuju da su u novembru imali problem sa raspoloživim brojem dostavljača u Bačkoj Topoli, ali da je takva situacija bila privemena.
“Zbog iznenadnog smanjenja broja raspoloživih izvršilaca tokom prethodnog meseca, dostavu je vršilo troje umesto njih pet. Ličnim zalaganjem kolega poštara i angažovanjem dodatnih kapaciteta od strane radne jedinice u Subotici, do 27. novembra je ostvaren dobar procenat uručenja, dok je dostava malog broja računa preostala i završena poslednjeg dana roka predviđenog za ostvarivanje popusta, 28. novembra”, odgovaraju iz “Pošte Srbije”.
U odgovoru ovog javnog preduzeća se ističe i da su korisnici “praktično još tog dana mogli da stignu da izvrše uplatu i ostvare popust”, te se zahvaljuju na razumevanju, uz napomenu da je “situacija iz novembra bila privremena, i da je sada prevaziđena”.
Kako u pošti pojašnjavaju, veliki korisnici, među kojima je i EPS, predaju računa Pošti Srbije vrše sukcesivno tokom više dana svakog meseca, a u novembru je to bilo od 8. do 20. kada su prispeli i poslenji računi za dostavno područje Bačka Topola.
Prema podacima dostavljenim Magločistaču, ukupan broj zaposlenih u pošti u Bačkoj Topoli je 18, dok je na poslovima poštara raspoređeno pet izvršilaca na pet dostavnih rejona.
Zbog kašnjenja u dostavljanju računa, građani bačkotopolske opštine treba najpre da se obrate regionalnoj jedinici sa sedištem u Subotici – objašnjava za Magločistač lokalni ombudsman, Peter Sedlar.
“U slučaju da građani dobiju odgovor kojim su odbijeni u postupku rešavanja njihovog zahteva, odnosno ako se nadležni organ ne udostoji da odgovori podnosiocu prigovora, građani se mogu obratiti Republičkom zaštitniku građana”, objašnjava Sedlar.
On, međutim, napominje da “elektronske usluge postaju standard”:
“Na nesreću onih građana koji nisu u mogućnosti da račune za struju dobijaju elektronskim putem, moramo izneti činjenicu da elektronske usluge postaju standard, a ne izuzetak, što bi trebalo značajno da olakša život građanima i unapredi efikasnost državne administracije”.
Lokalnom ombudsmanu u Bačkoj Topoli se, kako odgovara Sedlar, građani dosad nisu obratili u vezi sa kašnjenjem računa kao problemom, za koji ocenjuje da je opravdan.
“Svakako smo spremni izaći u susret našim građanima pomažući im pri sastavljanju pismena nadležnim organima, odnosno prosleđivanju pritužbe nadležnom Republičkom zaštitniku građana”, poručuje zaštitinik građana u Bačkoj Topoli.
Udruženje za zaštitu potrošača ”Efektiva” se pitanjem rokova za dostavu računa za struju nedavno bavilo kroz kritiku Nacrta Zakona o zaštiti potrošača, tokom avgusta i septembra 2025. godine, kada je on bio na javnoj raspravi, a ukazujući da ne sadrži kaznene odredbe, niti precizno definisan krajnji rok do kojeg račun mora stići na kućnu adresu.
Kako objašnavaju iz “Efektive”, samo kašnjenje JP “Pošta Srbije”, pravno gledano, trenutno ne oslobađa potrošača obaveze plaćanja, niti automatski produžava rokove za popust, osim ako EPS to samostalno ne odluči.
Predsednik ovog udruženja, Dejan Gavrilović, je za Euronews Srbija rekao da postoji član koji kaže da je pružalac usluge od opšteg ekonomskog interesa dužan da redovno dostavlja račune na kojima potrošač može da prati svoju redovnu ostvarenu potrošnju.
Analizirajući novi sistem popusta na račune za struju, u “Efektivi” su na primeru od 3.000 dinara, koji se odnosi samo na stavku utrošene električne energije, izračunali da se to umanjenje kreće od 150 do 210 dinara, u zavisnosti od toga koja vrsta popusta se obračunava.
U vezi sa tim, njihov zaključak je da namera EPS-a i EDS-a nije bila da stimulišu samoočitavanje brojila, već da novi pravilnik ima za cilj da podstakne plaćanje računa do 20. mesecu.
“Bez obzira na vrstu računa i način očitavanja, najbitnije je zapravo platiti račun do 20. u mesecu, jer jedino na taj način se može ostvariti popust od 6 ili 7%”, navode iz “Efektive”, i dodaju:
“Ako platite račun do 28. u mesecu, imate 150 dinara benefita. Samoočitavanje struje EPS vam plaća 30 dinara, a otvaranje mejla još 30 dinara. Sada vi sami procenite, da li vam i koliko odgovara da se dodatno angažujete oko svega”, poručuju iz “Efektive”.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 86. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti, rodnog identiteta ili drugog ličnog svojstva bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.