Mirna sredina je luksuz za koju, kako bi ostao u njoj, moraš sam da stvoriš uslove. Ivana Ilić je odlučila da ostane u svojoj maloj sredini, stvori poslovnu priliku za sebe i pomogne drugima i to sve sa jednom idejom. Tako je nastao “Komuna market”, zajednička onlajn prodavnica u kojoj se okupljaju proizvođači ručnih radova i kupci koji to umeju da cene.
Ivana je nakon niza poslova u administraciji u kojima je prilika za napredovanje bilo, ali ne dovoljno brzo, i u kojima je sluha za nove ideje bilo malo, rešila da preuzme stvar u svoje ruke. I umesto da se seli za Beograd ili Novi Sad, ostala je u Bačkom Petrovcu kako bi razvijala sopstveni biznis koji bi pomogao i drugima da žive od svog umeća.
“Kroz volontiranje sam naučila da je jako važno da svaki čovek ima neku svrhu u životu da doprinese zajednici. Osećala sam da me to ispunjava,” objašnjava Ivana, dodajući da uživa u procesu stvaranja.
Uspešne biznise odlikuje to što prepoznaju i popunjavaju praznine na tržištu. Platforma koja bi okupljala i pomagala malim domaćim proizvođačima da plasiraju svoju robu do septembra 2019. nije postojala. Društvene mreže su dobar alat za promociju, ali ne i za prodaju. Ideja se rodila, “samo” je trebalo realizovati je.
Uz asistenciju novosadskog Poslovnog inkubatora, plan je detaljno razrađen, a uz pomoć novčanog dela nagrade za drugo mesto na takmičenju za inovativnu biznis ideju 2019., Ivana i njen partner Kristian Haška uspeli su da angažuju programera koji bi razradio prototip, a koji je takođe iz Bačkog Petrovca.
Strahova je, kao i na svakom početku, bilo, ali hrabrost nije odustvo straha već akcija uprkos njemu. Uložene su finasije ali i veliki trud.
“Ovo je bio prvi put da baš i nije sve u mojim rukama”, navodi Ivana, dodajući da je jako važna podrška, koju je, na primer, dobila od svog partnera.
Ona objašnjava da je upravo pandemija uticala na njihovu odluku da “Komuna market” počne sa radom na internetu.
“Kada smo se pojavili pre dve godine, mislili smo da ćemo biti na bazarima, noćnim markertima. Tek sad razmišljamo da okupimo deo naših proizvođača u okviru neke tezge i na taj način pronađemo nove proizvođače”, kaže Ivana i dodaje da je za fizičko prisustvo potrebno još ljudskih resursa koji trenutno rade “punom parom”.
Međutim, Ivana je zahvalna bazarima koji su približili ljudima male prozivođače. Fizička prodavnica je u dugoročnom planu, a najverovatnije bi se nalazila u Beogradu, gde živi oko polovine kupaca “Komuna marketa”.
Tržište kojem se obraćaju je strogo fokusirano. Međutim, Ivana veruje da će se to vremenom menjati jer su ljudi sve više svesni posledica koje konzumerizam i masovna proizvodnja ostavljaju na životnu sredinu.
“Važno je da se ljudi međusobno podržavaju. Na ovaj način se jača lokalna i regionalna ekonomija. Uticaj koji tvoj novac ima na nečije blagostanje se vidi. Sve više ljudi ima kritičkiji odnos prema korporacijama. Kada je kupovina u pitanju, tu ljudi biraju kome će da daju svoj glas, koga će da podrže,” navodi ona.
Sa druge strane, odgovornost proizvođača je da napravi konkretnu cenu. Ako je proizvod skuplji, na proizvođaču je da objasni zašto je to tako. Važno je da proizvođači budu što transparentniji u svom radu.
Neki od uslova za prodavce na “Komuna marketu” jesu da se koristi što više prirodnih materijala, a što manje ambalaže i plastike. Kupci kupuju baš ove proizvode zato što vode računa o zaštiti životne sredine. Skoro polovina porudžbina se uručuje lično, gde se štedi na ambalaži, transportu, ali i doprinosi stvaranju zajednice.
Samo znanje o proizvodnji nekog predmeta nije dovoljno. Kako bi taj predmet nekome i prodali potrebno je i znanje o formiranju cena, plasiranju na tržištu, promociji, izgradnji brenda, SEO optimizaciji i tome slično. “Komuna market” svojim prodavcima nudi i ove savete.
“Većina prodavaca prihvati našu pozitivnu kritiku i onda se stvarno rezultati vide,” objašnjava Ivana, dodajući da osim saveta o pobojšanju poslovanja, “Komuna market” nudi i usluge fotografisanja proizvoda.
Planovi za budućnost su ambiciozni i izvodljivi. I kao kod svih velikih umetnika, umetničko delo nikada nije gotovo do kraja. Ivana smatra da uvek ima prostora za pobojšanje.
“Imaćemo uskoro onlajn plaćanje, što je ušteda za kupce,a osiguranje za proizvođače. Sklopili smo saradnju sa jednom kurirskom službom tako da prodavci neće morati da se bave dodatnom administracijom. Mušterije će moći da kupuju personalizovane proizvode po porudžbini,” samo su neki od planova za narednih mesec dana.
Pomoć od strane države postoji, ali su uslovi konkursa nedovoljno konkretni, kaže Ivana. Prijava za te konkurse je posao za sebe i zahteva angažovanje bar još jedne osobe.
“Nema dovoljno startapa koji stvarno nude nešto novo, nešto što bi osvežilo tržište. Ja bih volela da vidim više startapova, zajedno sa malim proizvođačima, jer mi kao država imamo veliki potencijal”, navodi Ivana.
Kupovinom predmeta koje su napravile ruke, a ne mašina, ulaže se u kvalitet, jedinstvenost ali i u stvaranje zajednice.
“Jako je važno da ljudi međusobno pričaju. Najbolja reklama je reklama od usta do usta. Ključ se sakriva u međusobnoj edukaciji i podršci”, objašnjava Ivana Ilić.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.