Dojče vele: Orbanova vlada nastavlja ofanzivu protiv nezavisnih medija

Dojče vele: Orbanova vlada nastavlja ofanzivu protiv nezavisnih medija

Objavio: Magločistač

17.09.2020

Kategorija: Vesti

Vlada premijera Viktora Orbana nastavlja ofanzivu protiv nezavisnih medija u Mađarskoj, piše danas Dojče vele (Deutsche Welle – DW) uz ocenu da se sloboda govora i medija u toj zemlji-članici Evropske unije sve više ograničava.

Počelo je s najvećim internet-portalom vesti u zemlji. Onda je na redu bio tradicionalni nedeljnik. A sada se zatvara i poslednji nezavisni radio. Poslovni ljudi bliski vlasti preuzimaju kontrolu nad nezavisnim medijima, vlasti ućutkuju poslednje nezavisne glasove, navodi DW.

Najnoviji slučaj je radio Klubradio koji emituje vesti i političke emisije. Kancelarija za medije NHMM, u kojoj su zaposleni ljudi odani premijeru Orbanu, objavila je krajem prošle nedelje da tom radiju neće produžiti licencu za emitovanje koja ističe iduće godine u februaru, uz objašnjenje da je stalno kršio odredbe Zakona o medijima.

Ta vest bila je pravi šok za deo mađarske javnosti koji kritikuje vlasti, a iznenadila je i umerene pristalice vladajuće stranke Fides. Jer, Klubradio je odavno poslednji bastion kvalitetnog i nezavisnog radijskog novinarstva u Mađarskoj.

“Velika je verovatnoća da će nas zatvoriti. Ne verujem da još imamo neke šanse”, rekao je za DW najpopularniji voditelj te radio-stanice Đerđ Bolgar.

Ono što NHMM navodi kao razlog za ukidanje dozvole za emitovanje su beznačajne stvari. Klubradio navodno vlastima nije na vreme saopštio koliko u programu ima mađarske, a koliko strane muzike. “Kancelarija je jednostavno mogla i da kaže da nas ne voli”, komentariše direktor tog radija Andraš Arato.

Ovaj slučaj je vrhunac nove ofanzive Orbanove vlade protiv nezavisnih medija. Ona je počela u proleće s Indeksom, najčitanijim mađarskim internet-portalom. Firma Indamedia, koja je upravljala prihodima i poslovanjem s oglasima tog portala, dobila je novog suvlasnika: medijskog menadžera Mikloša Vasiljija, bliskog vladi. On je objavio plan za restrukturiranje redakcije, a kada se ona protiv toga pobunila, krajem jula je najpre otpušten glavni i odgovorni urednik Sabolč Dul, a nekoliko dana kasnije, u znak protesta, otkaz je dala kompletna redakcija.

Ti ljudi ubrzo su pokrenuli nezavisni portal pod imenom Teleks, ali pitanje je da li će dostići značaj Indeksa, navodi DW.

Indeks je nesumnjivo veoma smetao Orbanu i njegovom sistemu. Prošle godine taj portal je razotkrio seks-skandal jednog gradonačelnika sa severozapada Mađarske. Time je ukazano na korumpiranu samovolju i moralnu dvoličnost Orbanove hrišćansko-nacionalne konzervativne stranke Fides. Nakon toga, stranka je izgubila na lokalnim izborima u svim većim gradovima i opštinama, piše DW.

Potom je usledio otkaz još jednom glavnom i odgovornom uredniku: ovoga puta u tradicionalnom liberalnom nedeljniku “168 ora”. Peter Roža morao je da ode sa funkcije jer je njegov list objavio navodno privatnu fotografiju Orbanove porodice. Ali Orban, koji se vrlo rado predstavlja kao porodičan čovek, tu fotografiju odavno je sam objavio na društvenim mrežama.

Roža je dobio otkaz od Pala Milkoviča, preduzetnika bliskog vlastima, koji je od jula ove godine suvlasnik nedeljnika. Tačnije rečeno, suvlasnik firme Brit Media koja je pod uticajem vlasti bliske ortodoksne jevrejske opštine rabina Slome Kovesa. Brit Media je proteklih godina kupila vlasničke udele u brojnim nezavisnim mađarskim medijima.

U slučaju Klubradija je drugačije: tu je državna kancelarija za medije na neki način postupila kao produžena ruka vlade. Signal Klubradija je u početku pokrivao čitavu zemlju, ali mu se od dolaska Orbana na vlast 2010, domet malo-pomalo ograničavao i na kraju sveo samo na glavni grad Budimpeštu i okolinu. “Mi smetamo. U logici diktatorskog jednostranačkog sistema je da sahranjuje ili prisvaja sve što mu smeta”, kaže Bolgar.

To što se redakcija Indeksa dugo borila protiv te logike naišlo je na međunarodno priznanje: bivši glavni i odgovorni urednik Indeksa Sabolč Dul danas dobija Potsdamsku M100-medijsku nagradu koju će mu uručiti komesarka Saveta Ecrope za ljudska prava Dunja Mijatović.

“Čast mi je što ću dobiti tu nagradu, ali ona nije moja, već pripada čitavoj redakciji Indeksa. Radujem se tom znaku solidarnosti u doba u kojem su evropske vrednosti slobode govora i medija u Mađarskoj u sve težem položaju”, rekao je Dul za DW.

Izvor: Beta

Podelite sa prijateljima:

Jedan Komentar na
“Dojče vele: Orbanova vlada nastavlja ofanzivu protiv nezavisnih medija”

anonimni says:

Pise Dojce vele pa opet pise DW NE dragi i preposteni kriticari, moze da pise samo novinar ili po neki podmiceni licnost. sve sto pise ili govori neko taj ili ta ima svoje ime i prezime pa se objavi u nekoj novini ili u radiju mozda na internetu. Za pohfalu je da Dojce vele iznese i imena nekima. Novinarima i onima koji su rekli svoje misljenje mogu preporuciti da lepo presele i da zive u Madjarskoj, ako slucajno nisu iz madjarske — to zakljucujem iz toga i vidim da nepoznaju zivot madjara i stav madjarski drzavnika zajedno sa velikom borcem za slobodu govora i ponasanja Orbán Viktora i posle toga da pisu razne izmisljene kritike o Madjarskoj i o Orban Viktoru. I da prikazuju realno i u ostalim medijama dogadjaje i u Indexu. Sto se tice slobode u punom smislu mnogi drzavnici i politicari mogli bi slobodno da ponasaju u interesu svog naroda kao Orbán Viktor, 1956 madjari su izbili prvi kamen od zida izmedju slobode i komunistickog robstva, pa prvi su ispratili iz istocnog okupiranog bloka Sovjetsku armiju, Orban je oprostio od tih Veliki nosioca ” takozvane SLOBODE “. Ima drzava gde i sada uvelicavaju petokraku i osudjuju samo fasizam a u stvari isti krvopije bili , negde i sada i jedni i drugi. Kod Orbana zabranjeno i kukasti krst i petokraka, negde jos se uvek fali sa petokrakom . Madjarima je dosta bilo od njih zauvek, zato i napreduju ekonomski iznad proseka u EU jer mesto cekanja inkarnacije te sramne politike i politicara oni rade i grade buducnost za svoju decu ne treba njima uvoziti ni bikove ni majke oni sami obnavljaju stanovnistvo.

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljenja. Obavezna polja su markirana *

Upišite tekst *

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.