Održavanje u životu javnog gradskog prevoza Subotičane košta najmanje 300 miliona dinara: Rentabilnih linija ima – nula

Održavanje u životu javnog gradskog prevoza Subotičane košta najmanje 300 miliona dinara: Rentabilnih linija ima – nula

Glavna autobuska stanica u Subotici, foto: NJ/Magločistač

Objavio: Magločistač

14.11.2022

Kategorija: Društvo , Subotica

Koliko košta javni gradski prevoz u Subotici? Ako mislite da košta 110 dinara po vožnji, koliko nakon poslednjeg poskupljenja dajete vozaču u autobusu, varate se. Jer, samo u ovoj godini iz gradskog budžeta u rezervoare autobusa “Subotica-transa” “sipaće se” najmanje 300 miliona dinara pošto ovo javno preduzeće, sudeći po odgovorima koje smo dobili iz Gradske kuće umesto tražene izjave gradonačelnika, ima – nula rentabilnih linija.

Iz Gradske kuće priznaju da je održivost sadašnjeg sistema javnog prevoza dovedena u pitanje, zbog čega su naručili studiju njegovog reinženjeringa.

Na sve to, iako ranije okarakterisana kao nerentabilna, ponovo je uvedena linija do Segedina pošto putničkog saobraćaja vozom nema, niti će ga biti neko vreme, i pored završene pruge do tog grada, čiju obnovu je država Srbija platila kreditom od 70 miliona evra.

Kada se saberu brojevi iz Izveštaja o ostvarenju budžeta u prvih devet meseci ove godine, Grad Subotica dotira “Subotica-transu” oko tri miliona evra samo u ovoj godini. U Gradskoj kući kažu, međutim, da je ta cifra manja.

Ono što se u izveštaju može videti, jeste subvencija od 261,5 miliona dinara za javni gradski i prigradski prevoz. Od toga, 215 miliona se odnosi na tekuće subvencije kojima se iz budžeta omogućava održavanje gradskog i prigradskog prevoza, a 45,1 za kapitalne subvencije, od čega 25,1 milion za otplatu kredita za nabavku novih autobusa, a 20 za kupovinu dva polovna.

Pored toga, iz budžeta se za besplatne karte za starije od 65 godina daje 40 miliona.

Prema izveštaju, 44,5 miliona dato je iz budžetske rezerve za “potrebe obavljanja delatnosti gradskog i prigradskog prevoza”, ali u Gradskoj kući kažu da je ta cifra već deo navedenih 261,5 miliona. Iznos od 20 miliona iz budžetske rezerve, koji se takođe navodi u izveštaju za nabavku autobusa nisu objasnili – da li je i to deo ovih 261,5 ili ne.

Sigurno je, međutim, da je za potrebe “Subotica-transa” ove godine morala da se aktivira budžetska rezerva.

Kada se podvuče crta, u Gradskoj kući tvrde da ovo preduzeće iz budžeta dobija nešto više od 260 miliona plus 40 miliona za besplatne karte penzionerima i starijima od 65 godina. Ukupno 300 miliona dinara. To je, kako tvrde u Gradskoj kući, mnogo manje nego, na primer, u Novom Sadu, koji svoj gradski prevoz subvencioniše sa šest puta više novca  -1,8 milijardi dinara.

Na pitanje koliko “Subotica-trans” ima nerentabilnih linija koje opstaju samo zahvaljujući dotacijama iz budžeta, iz Gradske kuće stiže odgovor – sve.

Komunalna delatnost se svuda subvencioniše i ne postoje rentabilne linije koje bi preduzeće moglo da održava bez podrške iz budžeta”, navedeno je u odgovoru.

Kad je već tako i kada se već “sipa” najmanje dva i po miliona evra iz budžeta u ovo preduzeće, samo u ovoj godini, kako bi sistem takav kakav jeste opstao, da li je potrebno ponovo uvoditi liniju do Segedina, koja je bila suspendovana jer je nerentabilna?

Sa ovim pitanjem smo se obratili inicijatoru ili jednom od inicijatora njenog ponovnog uvođenja, predsedniku Skupštine grada Subotice, Balintu Pastoru, koji je uzvratio kontra-pitanjem: da li je normalno da Subotica i Segedin nisu povezani javnim prevozom?

“Ja, ako nisam dobio 50 pitanja u poslednjih mesec dana – i od Mađara, i od Srba, i od Bunjevaca, i od Hrvata – kako je moguće da se u 21. veku ne može doći iz Subotice u Segedin javnim prevozom, onda nisam ni jedno. Ja sam na to reagovao, mi smo to rešili i ja mislim da je to u redu”, rekao je on.

Na pitanje smatra li apsurdnim da se država zadužila za izgradnju pruge, koja je završena, ali je putnici neće koristiti, po nekim procenama, još godinu dana, već će veza sa Segedinom biti održavana autobuskom linijom koja je okarakterisana i ukinuta kao nerentabilna, Pastor kaže da “lopta nije na našoj strani”.

“Na našoj strani, strani Srbije, do granice je sve to završeno u roku i pre roka, kao što smo obećali i ono što smatram isto jako bitnim, krenuće uskoro saobraćaj na našoj strani i ljudi će moći iz Horgoša, Hajdukova, Palića da dođu u Suboticu, što će biti bitno i značajno tada kada će se početi izgradnja nadvožnjaka kod ‘Lidla’. I to će biti jedan alternativni prevoz i radimo na tome da početkom sledeće godine to profunkcioniše. To što sa mađarske strane radovi nisu završeni, na to mi ne možemo da utičemo. Ali je isto jako bitno da je teretni saobraćaj krenuo 1. avgusta, a i putnički će krenuti kada se završi sa druge strane granice. A do tada će ljudi koji imaju potrebe za tim, moći da putuju za Segedin autobusom. I ne mislim da će to nešto previše koštati građane Subotice zbog toga što je to jedna jedina linija koja će saobraćati jednom dnevno”, pojasnio je Balint Pastor.

Da li će ta linija i u budućnosti biti deo ponude “Subotica-transa”, pokazaće Studija reinžinjeringa za unapređenje sistema javnog gradskog i prigradskog prevoza u Subotici, koju je po procenjenoj vrednosti od 12,3 miliona dinara naručio Grad Subotica.

Predmet tendera je sveobuhvatna analiza sistema, koja će, između ostalog, obuhvatiti analizu opterećenja mreže linija, sistema naplate i dosadašnjih rezultata rada.

Na pitanje šta se očekuje od ovog dokumenta, iz Gradske kuće priznaju da je održivost sadašnjeg sistema dovedena u pitanje i od ove studije očekuju da ponudi rešenje za održiv i kvalitetan javni prevoz.

“Promene u gradskom saobraćajno-transportnom sistemu u gradu Subotici, razvoj gradske infrastrukture i gradskih funkcija koju sistem nije pratio i poslednji ekstremni poremećaji u okruženju vezano za promene cena pogonske energije, jedni su od osnovnih uzročnika destabilizovane održivosti funkcionisanja ovog važnog sistema u Subotici. U skladu sa savremenim trendovima, potrebno je sistem javnog gradskog i prigradskog transporta putnika u Subotici restruktuirati i redizajnirati da bi iz postojećeg moglo da se pređe u željeno stanje: održiv i kvalitetan servis mobilnosti građana Subotice uz prihvatljive cene za prevoznike i putnike”, navodi se u pisanim odgovorima koje je naša redakcija dobila iz Gradske uprave.

Podsećamo da je “Subotica-trans” ove godine podigao cene karata, a da je tokom leta došlo do redukcija na određenim polascima ili otkazivanja linija.

Podelite sa prijateljima:

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljenja. Obavezna polja su markirana *

Upišite tekst *

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.