Foto: NJ/Magločistač
Temom medijske pismenosti u Srbiji su, kako to već obično biva kada treba napraviti iskorak ka inovacijama, prvo počele da se bave organizacije civilnog društva, a pionir među njima svakako je bila Novosadska novinarska škola.
Kroz njene obuke, treninge, akreditovane seminare stručnog usavršavanja od 2006. godine do danas prošlo je nebrojeno lica, među kojima i prosvetni radnici iz osnovnih i srednjih škola.
Medijska pismenost je u međuvremenu ušla i u sistem formalnog obrazovanja, kao integralni deo nekoliko nastavnih programa.
„U osnovnim školama, od školske 2021/2022. godine, medijska pismenost je deo programa slobodne nastavne aktivnosti za učenike petog i šestog razreda. U srednjim školama, od 2018/2019. godine, uveden je izborni predmet jezik, mediji i kultura za prve dve godine gimnazije i pojedinih stručnih škola, sa ciljem razvijanja kritičkog odnosa prema medijima, prepoznavanja manipulacija i razumevanja odgovornosti u kreiranju medijskih poruka“, ističe Tijana Femić iz Novosadske novinarske škole (NNŠ).
Pored toga, dodaje ona, medijska i informaciona pismenost (MIP) je deo izbornog predmeta građansko vaspitanje, dok se digitalna pismenost razvija kroz nastavu tehničkog i informatičkog obrazovanja i izbornog predmeta informatika i računarstvo.
Međutim, medijska pismenost u obrazovnom sistemu Srbije – iako postoje svi uslovi za to (!) – nije na nivou praksi koje postoje u zemljama Evropske unije jer se ona pojavljuje mahom kao izborni, a ne kao obavezan predmet.
Evropska unija prepoznaje značaj medijske pismenosti kao ključne veštine za građane svih uzrasta, pa je tako ona implementirana u njenim različitim strategijama i regulativama.
Direktiva o audio-vizuelnim medijskim uslugama (AVMSD) obavezuje države članice da promovišu medijsku pismenost i izveštavaju o svojim naporima na tom polju na svake tri godine.
Evropski plan za demokratiju (EDAP) i Plan za medije i audio-vizuelne usluge (MAAP) dodatno jačaju ove inicijative, dok Akcioni plan za digitalno obrazovanje stavlja poseban naglasak na digitalne i medijske veštine.
Kodeks dobre prakse o dezinformacijama iz 2022. godine obavezuje velike onlajn platforme da razvijaju alate za medijsku pismenost i jačaju kritičko mišljenje korisnika.
Sve ove aktivnosti koordinira Evropska komisija kroz Grupu eksperata za medijsku pismenost, koja redovno analizira najbolje prakse i usklađuje politike među državama članicama budući da nacionalne strategije podležu evropskim regulativama i preporukama.
Ali, napominje Tijana Femić, od države do države one se razlikuju spram jedinstvenih obrazovnih sistema.
Tako u Sloveniji ne postoji jedinstvena strategija za medijsku pismenost mladih, ali je medijska i digitalna pismenost deo obaveznog kurikuluma u osnovnim školama.
„Medijsko obrazovanje se sprovodi kroz poseban predmet vzgoja za medije i integrisano je u druge predmete, najviše u slovenački jezik, kao i u predmet domovinska in državljanska vzgoja ter etika. U srednjim školama medijska pismenost je prisutna u okviru sociologije, dok visoko obrazovanje nudi specijalizovane studijske programe na Fakultetu društvenih nauka. Ministarstvo prosvete finansira projekte poput Varni na internetu, koji obuhvataju edukaciju o bezbednosti na mreži, a nacionalni centar SI–CERT vodi kampanje za podizanje svesti o sajber bezbednosti“, navodi Femić.
U Hrvatskoj su, opet, elementi medijske pismenosti integrisani u formalno obrazovanje kroz nastavni plan i program.
„U osnovnim i srednjim školama, medijska pismenost se izučava u okviru predmeta hrvatski jezik kroz oblast medijske kulture, dok se u srednjim školama u predmetu politika i gospodarstvo obrađuju teme javnog mnjenja, cenzure i uloge medija. Građanski odgoj i obrazovanje, kao međupredmetni modul, uključuje kritičko razumevanje medijskog sadržaja i bezbednost na internetu“, ističe Femić.
Pored toga, Agencija za elektroničke medije (AEM) donosi preporuke i propise za zaštitu maloletnika u elektronskim medijima, a zajedno sa UNICEF-om vodi platformu Medijska pismenost, koja nastavnicima pruža pedagoške alate i podršku za rad na ovim temama.
Tijana Femić izdvaja i primer Finske koja ima razvijenu nacionalnu politiku medijskog obrazovanja, a koju sprovodi Ministarstvo obrazovanja i kulture kroz strategiju Media Literacy in Finland iz 2019. godine:
„Medijska pismenost je deo formalnog obrazovanja kroz nastavne planove za osnovne i srednje škole, koje definiše Finska nacionalna agencija za obrazovanje. Nacionalni audio-vizuelni institut (KAVI) ima zakonsku obavezu da promoviše medijsko obrazovanje i zaštitu dece u audio-vizuelnim medijima“.
Pored toga je medijska pismenost uključena u širi okvir demokratskog obrazovanja koji podržava Ministarstvo pravde, dok Ministarstvo saobraćaja i komunikacija organizuje kampanje poput Media Literacy Week, dodaje Femić.
Iskustva iz Finske, ali i drugih zemalja poput Estonije, Holandije, navodi dalje Tijana Femić, pokazuju da medijska i informaciona pismenost doprinosi razvoju argumentovanog razmišljanja, povećava angažovanost mladih vezano za društvene i političke teme.
Evaluacije sprovedene u nekoliko država pokazuju i da učenici koji su prošli obuku iz medijske i informacione pismenosti imaju bolje rezultate u pisanju i analizi podataka.
„Takođe, učenici bolje razumeju mehanizme digitalnog nadzora i zaštite privatnosti, što im omogućava sigurnije i odgovornije korišćenje interneta“, kaže sagovornica Magločistača
Ključni izazovi ostaju, pak, dalje širenje ovih programa, kontinuirana obuka nastavnika i prilagođavanje kurikuluma brzim promenama u digitalnom okruženju, zaključuje Tijana Femić.
Što se tiče Srbije, iako izborni programi i slobodne nastavne aktivnosti koje se bave ovo temom postoje, ocenjuje ona, postoji prostor da se i u okviru ostalih nastavnih jedinica razvija pre svega kritičko mišljenje i kritički pristup medijskim porukama.
„S obzirom na to da su i u osnovnim i u srednjim školama u pitanju izborni programi, postavlja se pitanje da li se ovakav vid opismenjavanja tretira kao stvar interesovanja pojedinca, a ne kao ono što jeste – a to je funkcionalna pismenost današnjice“, konstatuje na kraju Tijana Femić.
Ona takođe ukazuje i na činjenicu da medijska pismenost danas predstavlja izazov za prosvetne radnike imajući u vidu prebrz razvoj tehnologije jer se materija brzo menja, pa je neophodno konstantno usavršavanje znanja, ali i izmene radnih materijala.
„Ne treba, međutim, zanemariti da je osnova kritičkog pristupa porukama manje-više nepromenjiva i da tehnološki napredak ne treba da nas obeshrabri“, poručuje Tijana Femić.
Ona još jednom ističe da postoje materijali koje se izradile ne samo nevladine organizacije koje se bave medijskom pismenošću, već i Savet za štampu i resorno ministarstvo, a koji mogu da pomognu prosvetnim radnicima da primene elemente medijske pismenosti na različitim časovima.
„Samo NNŠ je kreirala više priručnika, video-materijala, onlajn kvizova koji su namenjeni prosvetnim radnicima i učenicima od prvog razreda osnovne, pa sve do kraja srednje škole”, poručuje Tijana Femić.
Pristup im je slobodan.
Ovaj tekst je nastao u okviru projekta „Mladi i mediji za demokratski razvoj“ koji Magločistač realizuje u partnerstvu sa Beogradskom otvorenom školom i uz podršku Švedske. Stavovi i mišljenja izneti u ovom tekstu ne predstavljaju nužno i mišljenje partnera i donatora.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 86. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti, rodnog identiteta ili drugog ličnog svojstva bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.