I stanovnici Bečejskog puta u Bačkoj Topoli kolateralna šteta izgradnje brze pruge Beograd-Budimpešta

I stanovnici Bečejskog puta u Bačkoj Topoli kolateralna šteta izgradnje brze pruge Beograd-Budimpešta

Foto: MS/Magločistač

26.01.2023

Kategorija: Bačka Topola , Društvo

Beogradska ulica u Bačkoj Topoli je gotovo mesec dana nakon objave našeg teksta i dalje u blatu zbog radova na izgradnji pruge. Građanima niti se ko obratio, niti je bilo šta preduzeto kako bi se prilaz njihovim kućama upristojio.

Kako kaže Lorand Janković, jedan od stanovnika Beogradske ulice, novina je jedino ta da više ni vozila Javnog komunalnog preduzeća “Komgrad” neće ulaziti u njihovu ulicu po smeće, već su stanovnicima rekli da ga svi ostave na početku ulice.

“Oni ne mogu kamionom da dođu do nas, a mi možemo po ovom blatu da vučemo smeće i još to da im platimo. Ovo nema nigde na svetu”, kaže revoltirano Janković.

U blatu i problemima su mesecima i stanovnici Bečejskog puta u Bačkoj Topoli, gde je predviđena gradnja podvožnjaka koji će se nalaziti na mestu nekadašnjeg putnog prelaza za Bečej. U okviru gradnje podvožnjaka planirana je servisna saobraćajnica koja treba da poveže Istočnu ulicu i ulicu Ive Andrića, koje se nalaze sa leve strane puta ka Bečeju.

Kako je za Magločistač iz opštine Bačka Topola ranije bilo najavljeno, u ovoj ulici je u poslednjim danima 2022. godine trebalo da bude posuta tucanikom privremena staza, a na terenu saznajemo da je ipak nema.

“Ovde niko nema nikakvu normalnu stazu. Ništa nam nisu napravili. Ljudi koji su sa druge strane gradilišta prolaze preko blata i gradilišta prepunog smeća da bi došli na ovu stranu, ka gradu”, kaže za Magločistač Oršoja Rajković, stanovnica Bečejskog puta.

Pokušali su i oni, kaže, da se za pomoć obrate izvođaču radova i opštini, međutim, od jula, kada su radovi počeli, pa do danas niko nije obratio pažnju na njihove probleme.

Foto: Oršoja Rajković

U naknadnom odgovoru koji je Magločistač dobio od portparola Infrastrukture železnice Srbije, Nenada Stanisavljevića, navodi se, pak, da građani u vezi sa primedbama na blato u svojim ulicama treba da se obrate izvođaču radova.

“Povodom primedbi na blato koje ostaje iza prolaska teretnih vozila, odgovornost je na izvođaču radova koji je u obavezi da održava putnu infrastrukturu koju koristi, što podrazumeva i uklanjanje blata sa kolovoza”, navodi u odgovoru Stanisavljević.

Da li je kuća Rajkovića trebalo da bude eksproprisana?

Prema rečima Oršoje Rajković, 2019. godine, kada je bio omogućen uvid u nacrt plana izgradnje pruge, prvobitno je bilo planirano da i njihova kuća bude eksproprisana:

“U celom kvartu su tada bile označene dve kuće. Jednu jesu kupili, nju su već i srušili, a naša je ostala, iako smo je i ponudili za prodaju. Rekli su, međutim, da naša kuća ipak neće smetati jer radovi počinju na nekih pola metra iza same kapije”.

Nacrt plana izgradnje pruge – kuća Rajkovića obeležena levo, foto: Oršoja Rajković

Ipak, pokazuje naša sagovornica držeći metar u rukama, početak gradilišta je bar 30 centimetara unutar linije njene kapije, dok rovovi dalje prate sam temelj njihove ograde duž celog dvorišta, što je oko 25 metara.

Nakon što je uklonjen asfalt na Bečejskom putu, Rajkovići su zbog blata i nemogućeg prilaza kući počeli redom da se žale: Mesnoj zajednici, izvođaču radova, Železnici Srbije, Voj-putu, opštinskoj inspekciji, predsedniku opštine, da bi na posletku angažovali i advokata.

“Na moj zahtev, a po nalogu opštine, posuta je rizla u ovom delu pred kućom koji je sad pod betonom. Međutim, već u oktobru, kada su kopanjem presekli i jedan visokonaponski kabl pa je ceo grad osta bez struje, morali su ponovo ovde da kopaju i rizle praktično više nije bilo, a mi smo opet bili u blatu”, prepričava Oršoja.

Oršoja Rajković, foto: MS/Magločistač

U tom trenutku se, dodaje, usmerila na izvođače radova i projektante koji su svakodnevno bili ispred njene kuće.

“To je bio novembar, kiša je padala svaki dan, a oni su kopali svaki dan. Tad je bilo najgore. Onda su na moju upornu molbu, a njihovom dobrom voljom, Kinezi koji ovde rade, odlučili da nam izliju ovaj prilaz, i od tada je što se tiče blata malo lakše”.

Prema sadašnjim pokazateljima, Oršoja je izmerila budući put na 2,4 metra od njene kapije, odnosno, biće uvučen ka kući u odnosu za nekadašnji put za cela dva metra.

“Kako će to izgledati, ja ne znam. Ni da li je normalno i po zakonu da vam se saobraćaj odvija na dva i po metra od dnevne sobe. Mene niko nije kontaktirao u vezi sa bilo čim. Niko nam ništa nije nagovestio, niti objasnio kako ćemo i šta nas čeka”, zaključuje naša sagovornica.

Pored nadvožnjaka i podvožnjaka, Bačka Topola dobija renoviranu stanicu sa 16 koloseka i perone sa liftovima

Železnička stanica u Bačkoj Topoli ostaje na istoj lokaciji.

Do sada je ona imala osam koloseka od kojih je jedan bio glavni prolazni, kao i dva perona. Kako je Magločistaču odovorio PR Infrastrukture železnice Srbije, Nenad Stanisavljević, projektom je predviđena rekonstrukcija kompletne stanične zgrade, što podrazumeva sanaciju krova, fasade, unutrašnjih prostorija, zatim novog parkinga, kao i parterno uređenje.

Radovima na rekonstrukciji stanice predviđeno je da stanični peroni budu opremljeni liftovima koji će povezivati pothodnik i perone. Pored toga, na stanici će sada biti ukupno 16 koloseka sa raličitim namenama.

“Projekat predviđa i izgradnju nadvožnjaka na putu Bačka Topola-Senta, odnosno u Glavnoj ulici. Tu će se uraditi pristupni putevi za ulice koje gravitiraju nadvožnjaku i za Mlinsku, Boška Buhe, Senćanski put, Dravsku i Čantavirski put”, navodi Stanisavljević.

Kako on pojašnjava, izgradnjom nadvožnjaka, čiji su radovi upravo u toku, drumska saobraćajnica koja povezuje Glavnu ulicu i Senćanski put biće ravna, za razliku od ranije koja je imala krivinu sa putnim prelazom u nivou saobraćajnice.

Na mestu nekadašnjeg putnog prelaza kod „Inomaga“ projektom je predviđena gradnja pešačko-biciklističkog prolaza. Nekadašnji putni prelaz za drumska vozila biće ukinut, a novim prelazom biće omogućen bezbedan prelaz za pešake bicikliste i motocikliste, kaže PR Infrastrukture železnice Srbije i dodaje:

“U okviru projekta uređenja zone pruge za velike brzine u Bačkoj Topoli, predviđena je gradnja servisne saobraćajnice, kojom će se omogućiti pristup prostoru nekadašnje fabrike ‘Inomag’. Servisna saobraćajnica se nastavlja na Gradsku ulicu, zatim preseca Dravsku ulicu kod broja 14 i izlazi kod Inomaga”.

Svi objekti za ovu servisnu saobraćajnicu su eksproprisani, a početak ovih radova, kako kaže Stanisavljević, zavisi od kineskih izvođača.

Projektom su predviđena ukupno tri podvožnjaka u Bačkoj Topoli dužine 450, 600 i 1.000 metara, kao i nadvožnjaci od 600 metara na lokalnom putu u Zobnatici, zatim na železničkoj stanici na poljskom putu u Malom Beogradu, kao i na lokalnom putu kod PD “Doža Đerđ”.

Kako naglašavaju iz Infrastrukture železnice Srbije, cela trasa buduće pruge Novi Sad-Subotica-državna granica predata je izvođačima radova kroz građevinsku dozvolu i prijavu radova.

Izgradnja brze pruge: Strpljenje zarad opšte dobrobiti

Izgradnja brze pruge Novi Sad-Subotica-državna granica, po rečima investitora i fukcionera na svim nivoima vlasti, obećava u razvojnom smislu u značajnoj meri.

Tako, prema nedavnim izjavama predsednika Srbije Aleksandra Vučića i predsednika Skupštine Autonomne Pokrajine Vojvodine Ištvana Pastora, Bačka Topola po završetku izgradnje pruge više neće biti “poluslepo crevo”.

Istovremeno, u izjavi predsednika Opštine Bačka Topola, Adriana Satmarija, navodi se da će izgradnja železničkog terminala u Industrijskom parku opštinu učiniti atraktivnijom za strane investitore.

Tokom obilaska radova 14. januara, predsednik Vučić je najavio ubrzanje izgradnje deonice brze pruge od Novog Sada do Subotice i njen završerak ipak pre kraja 2024. godine, što je bio predviđeni rok, a dok traju radovi, građani naseljeni uz buduću trasu se mole za strpljenje.

Međutim, sudeći po izjavama naših sagovornika, tim građanima, bar ovima u Bačkoj Topoli, niko još nije rekao na koji će se način tj. kojim putevima oni kretati ukoliko u određenim fazama izgradnje pruge njihove ulice budu odsečene ili zatvorene.

Na ovo pitanje Magločistač takođe čeka odgovor iz Infrastrukture železnice Srbije.

Podelite sa prijateljima:

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljenja. Obavezna polja su markirana *

Upišite tekst *

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.