Medijska pismenost građana najviša u protekle tri godine, digitalna u opadanju 2022.

Medijska pismenost građana najviša u protekle tri godine, digitalna u opadanju 2022.

Foto: NJ/Magločistač

Izvor: Beta

30.11.2022

Kategorija: U fokusu

Četvrti ciklus istraživanja u okviru programa “Nova pismenost” pokazuje da je indeks medijske pismenosti građana Srbije najviši u protekle tri godine i da trenutno iznosi 3,97 od idealnih 6, saopštili su Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID) i “Propulsion”. U saopštenju je navedeno i da je kod indeksa digitalne pismenosti primećen pad u odnosu na prethodni istraživački ciklus i da on sada iznosi 10,68 od maksimalnih 15.

Od svih medija, građani najviše vremena provode uz društvene mreže, oko 100 minuta dnevno, 57 minuta slušajući radio, a štampi posvećuju 28 minuta dnevno, pokazuju rezultati istraživanja.

Istraživanje je sproveo Centar za slobodne izbore i demokratiju, u okviru programa “Nova pismenost”, koji partnerski sprovode “Propulsion” i Američka agencija za međunarodni razvoj.

Po istraživanju, građani su 2021. prosečno provodili nešto više od sat vremena dnevno uz televiziju (68 minuta), a sada se njihovo poverenje u televiziju, kao i vreme koje provode uz taj mediji povećalo na skoro sat i po vremena (88 minuta).

Menažer programa “Nova pismenost” Goran Zarić izjavio je da građani svoju medijsku i digitalnu pismenost ocenjenjuju kao “zadovoljavajuću”, navodi se u saopštenju.

Prema njegovim rečima, mladi su najčešće na Instagramu, dok je 66 odsto tinejdžera svakodnevno na TikToku.

Dodao je da se putem televizije primarno informiše publika starija od 40 godina.

Skoro polovina ispitanika, kako je kazao, i dalje navodi da veoma retko ili nikad ne proverava izvore informacije koju su čuli ili pročitali.

“I pored pomenutih medijskih navika, ubedljivo najveće poverenje građana iskazano je za informacije koje dobijaju putem ličnih kontakata (76 odsto), dok ispitanici najmanje poverenja imaju u influensere kao kanale informisanja (57 dsto)”, rekao je on.

Istakao je da program “Nova pismenost” od ove godine meri i indeks medijske i digitalne pismenosti kroz rodnu prizmu.

“Zanimljivo je da je kod žena zabeležena viša vrednost medijske (4,06) i digitalne (11,00) pismenosti u odnosu na muškarce”, kazao je on.

Nalazi ukazuju da građani svoje mogućnosti u pogledu kritičkog razmišljanja i procenjivanja sadržaja koji se emituju u medijima ocenjuju nešto bolje nego u kriznim, pandemijskim godinama, navodi se u saopštenju.

Ukazano je da “indeks medijske pismenosti još uvek nije dostigao vrednost iz perioda pre pandemije” kovida.

“Čini se da je preplavljenost informacijama o korona virusu i situaciji u zemlji i inostranstvu sada zamenila trenutna međunarodna politička i ekonomska kriza izazvana agresijom Rusije na Ukrajinu”, navodi se u saopštenju.

Ocenjeno je da je to “ponovo uticalo na niže nalaze po pitanju proveravanja izvora informacija ali i toga da li tekst potkrepljuje tvrdnju koja je izneta u naslovu”.

Istraživanje pokazuje, kako je navedeno, i da građani Srbije sve više uviđaju značaj zaštite ličnih podataka na internetu.

U ovom istraživačkom ciklusu zabeležen je najveći procenat ispitanika koji znaju da zaštite lične podatke na internetu (59 odsto).

Zabeležen je takođe i najviši procenat njih koji su u nekoj meri doživljavali neprijatnosti u komunikaciji putem interneta, u vidu vređanja, prozivanja, ismevanja, pretnji (42 odsto).

Zarić je za agenciju Beta kazao da ovogodišnji indeks medijske pismenosti građane Srbije “smešta negde u raspon dobre usklađenosti sa idealom”.

Objasnio je da indeks medijske pismenosti beleži zapravo sposobnost osobe da analizira medijski sadržaj.

“Digitalna pismenost koja je do sada pokazivala trend rasta, ove godine je nešto niža u odnosu na lane i iznosi 10,68 od 15 maksimalnih poena i analiza je pokazala da je u pitanju digitalna pismenost starijih sugrađana”, rekao je Zarić.

Naveo je da naročito oni iznad 50 godina “negde lagano osećaju da imaju sve više i više problema da idu u korak sa razvojem tehnologije i novih medija”.

“Sve im je teže da prate dešavanja u digitalnom svetu, što utiče na pad ovog indeksa”, rekao je Zarić.

Kazao je da su, kada se govori o medijskim sadržajima, njihova istraživanja počela u periodu kada nije bilo pandemije kovida i ni naznaka ratu u Ukrajini.

“Zadesilo nas je da 2019, 2020. i 2021. ta navala informacija o korona virusu utiče na osećaj nesigurnosti kada sugrađani procenjuju svoju sposobnost da pronađu kvalitetne i istinite informacije u medijskom sadžaju”, rekao je Zarić.

Naveo je i da je “sada taj trend zamenilo ono što se dešava u Ukrajini”, te ocenio da i dalje nije postignut onaj zadovoljavajući nivo, kada se govori o medijskoj pismenosti.

Podelite sa prijateljima:

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljenja. Obavezna polja su markirana *

Upišite tekst *

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.