Kanjiža jazz festival ove godine biće održan 9. i 10. septembra u pozorištu „Kosztolányi Dezső“ u Subotici, a od 22. do 24. septembra u Domu umetnosti, RKA, Galerija “Dobó Tihamér”, Art café u Kanjiži. Festival spaja tradicionalnu i ritualnu muziku sa savremenom improvizacijom.
Obe večeri obeležiće po jedan solo nastup, Flow Vertical Jasne Jovićević iz Subotice, nastup Mazena Kerbaja iz Bejruta i nastup Franz Hautzingera sa svojim Oriental Space kvartetom u Kanjiži, kao i duo koji čine legendarni nemački saksofonista Peter Brötzmann u pratnji amerikanke Heather Leigh.
Prve dve večeri Kanjiškog dela festivala će proteći u znaku koncertnih izvođenja, performansa i jedne fotografske izložbe, a poslednji dan je rezervisan za regionalnu muzičku konferenciju na temu improvizovane i eksperimentalne muzike.
Na 21. Kanjiškom jazz festivalu nastupaju: Silard Mezei (Mezei Szilárd), prvo u duo formaciji sa Albertom Markošem (Márkos Albert) a zatim i u okviru svog Red Fruits Stripetet kvarteta, mađarski sastav ARGO u pratnji Rođenica iz Vojvodine, trio Cimbiosis Mikloša Lukača (Lukács Mikós), Jasna Jovićević u okviru performansa „Imago Sonus“ sa vrsnim koreografima i plesačima Heni Varga i Denešom Debreijem (Varga Heni, Döbrei Dénes). Na festivalu svoje jazz fotografje izlažu Edvard Molnar i Robert Reves (Molnár Edvárd, Révész Róbert).
Karte za prvi festivalski vikend u Subotici će se prodavati po ceni od 300 dinara za koncertno veče, odnosno 500 dinara za komplet karata. Kanjiški deo programa je besplatan.
Detaljna satnica programa:
KANJIŽA JAZZ #21, u Subotici
Pozorište „Kosztolányi Dezső”
9.9.2016 – PETAK
20.00 – Flow Vertical, Jasna Jovićević solo (RS)
Jasna JOVIĆEVIĆ – sopran i alt saksofoni, bas klarinet, spacedrum, glas
Jasna Jovićević (Subotica) je kompozitorka, improvizativna muzičarka i instruktorka joge, koja istražuje kroz stvaralački proces u čijoj se strukturi prepliću uticaj jogičke prakse na telo, um, duh, emocije i energiju. Improvizativna muzika se javlja kao odgovor, a njene frekvencije korespondiraju određenim karakteristikama energetskih centara Jasninog bića.
Flow Vertical je istraživanje zvučne vibracije kroz muziku, performans, kvantno merenje i jogičku praksu. Ono je i potraga za njenim direktnim uticajem na naše energetsko telo i stvaralaštvo.
Kao saksofoniskinja i kompozitorka, Jasna Jovićević je dvadesetak godina provela u inostranstvu gde se školovala i svirala (Budimpešta, New York, Toronto, Brazil, Indija). Nosilac je nekoliko prestižnih umetničkih nagrada i stipendija. Dugogodišnje muzičko iskustvo u jazz muzici dovelo ju je do improvizacije, u kojoj nalazi inspiraciju za istraživanjem novih muzičkih izraza. Magistar je muzike i učitelj joge, radi kao profesor, direktor je kulturnog udruženja Artrust. Svira u više sastava, umetnički je direktor New Spark Jazz Orchestra i aktivan je učesnik domaće i internacionalne jazz scene.
20.30 – Franz Hautzinger’s Oriental Space (AT, LB)
Franz HAUTZINGER – (četvrttonska) truba
Helge HINTEREGGER – elektronika, sempler, vokal
Mazen KERBAJ: truba
Sharif SEHNAOUI: gitara (preparirana gitara)
Sastav “Oriental Space” je osnovao austrijski trubač Franc Hautcinger (Franz Hautzinger) 2003. godine, nakon dve posete Libanu, tokom kojih je prvo svirao četvrttonsku trubu sa palestinskim tradicionalnim pevačem Marvanom Abadom (Marwan Abado), a kasnije nastupao i sa Mazenom Kerbajom u okviru “Irtijal” festivala eksperimentalne i improvizovane muzike. “Oriental Space” je zapravo obogaćena kvartet verzija pomenutog trubačkog dua, u koji se uključuju njihovi najčešći saradnici Helge Hintereger (Helge Hinteregger) I Šarif Sehnaoui (Sharif Sehnaoui).
Hautzinger i Hinteregger su dva vrlo uticajna umetnika savremene bečke elektro- i improv- muzičke scene, koji su se 90-tih godina aktivno bavili razvojem minimalističkih tendencija u muzici. Ipak, od tada pa sve do današnjih dana, njihov rad je vrlo raznovrstan i obuhvata stilski izrazito širok spektar muzičkih žanrova i pod-žanrova. Često nastupaju u okviru svojih osnovnih sastava, ali i razvijaju saradnju sa mnogim poznatim umetnicima, poput Radu Malfatija, Otomo Jošihidea, Fil Nibloka, Džon Tilburija, Lu Rida, Luk Eksa ili Rodžera Tarnera.
Kerbaj i Sehnaoui su s druge strane, glavni vinovnici vrlo aktivne libanske improv- muzičke scene, osnivači “Irtijal” festivala i izdavačke kuće “Al Maslakh”. Njihov je stil zasnovan na učestalim improvizacijama, kao i upotrebi svojih osnovnih intrumenata (truba, gitara) na atipične načine, tražeći u njihovom prepariranju nove mogućnosti. Vrlo je zapažena i njihova saradnja sa mnogim umetnicima širom sveta, a Mazen Kerbaj je u isto vreme i istaknuti vizuelni umetnik.
“Oriental Space” je jedna vrsta uvida u nedefinisani subjektivni prostor koji se ne da opisati ni jednim specifičanim muzičkim žanrom, već u prvi plan donosi Hautzingerov unutrašnji doživljaj Bliskog Istoka, koji on putem muzike deli sa svojim saradnicima i publikom.
10.9.2016 – SUBOTA
20.00 – Mazen Kerbaj solo (LB)
Mazen KERBAJ – truba, objekti, elektronika
Mazen Kerbaj je libanski strip crtač, vizuelni umetnik i muzičar. Autor je preko 15 knjiga, a mnogi njegovi stripovi i ilustracije su objavljivani u antologijama i magazinima. Svoje slike, crteže i video radove izlagao je na brojnim samostalnim i kolektivnim izložbama, gde je često izvodio i performanse.
U umetničkim krugovima, najčešće ga prepoznaju kao jednog od osnivača i aktivnog učesnika libanske nezavisne, improvizovane i eksperimentalne muzičke scene. Su-osnivač je poznatog bejrutskog festivala “Irtijal” i izdavačke kuće “Al Maslakh”. Njegov muzički izraz je vrlo prepoznatljiv i svojstven. Često pomera granice i uvodi inovativne načine sviranja trube, svog osnovnog instrumenta, nadovezujući se na rad svojih predhodnika i pionira eksperimentalne scene poput Bila Diksona, Aksela Dernera i Franca Hautzingera (Bill Dixon, Axel Dörner, Franz Hautzinger). Na 21. Kanjiškom jazz festivalu nastupa samostalno, iako najčešće svira sa svojim “A” triom (Mazen Kerbaj, Sharif Sehnaoui, Raed Yassin) ili u kolaboraciji sa mnogim umetnicima širom sveta. Između ostalih, ističu se njegove saradnje sa umetnicima poput Mats Gustafssona, Martin Küchena, Joe McPhee-ja, Franz Hautzingera, sastavom The Ex i dr.
20.30 – Peter Brötzmann – Heather Leigh duo (D, US)
Peter BRÖTZMANN – alt i tenor saksofoni, klarinet, tárogató
Heather LEIGH – el. pedal steel gitara
Dvoje beskompromisnih umetnika, u svakom času spremnih na ekstremnu dinamiku ali i prefinjene muzičke nijanse, Brötzmann i Leigh su tek prošle godine započeli svoju muzičku saradnju, tokom susreta na Tectonics Festivalu u Glazgovu. Usledio je niz evropskih i američkih koncerata ovog novoformiranog dua, nakon čega su se odlučili da objave i svoj debitantski album „Ears are Filled with Wonder” za Not Two Records (CD) odnosno Trost Records (limitirana serija na vinilu). Međutim, oni su sve samo ne debitanti u muzičkom svetu. Zajedno na scenu donose nebrojene decenije iskustva sa svirepe improv- scene, a u svoj rad unose koliko neposredne i trenutne improvizacije, toliko i vrlo duboke lirske trenutke.
Govoreći o njima pojedinačno, gospodina Brocmana čini se da nije potrebno posebno predstavljati. Ikona je to svetske free-jazz scene, sasvim sigurno jedan od najvećih jazz muzičara koje je Evropa imala. Sa svojih 75 godina i dalje neumorno putuje, nastupa širom sveta. U Suboticu dolazi sa Sardinije, kasnije ide za Nemačku… Iza njega je mnogo desetina, možda i stotina izdanja, na kojima uvek donosi taj tako prepoznatljivi oštar i čvrst zvuk. Još od 60-tih godina i Machine Gun-a pa sve do danas aktivnih Full Blast-a, duo i trio formacija sa Noble-om, Bennink-om, Nilssen-Love-om, Drake-om ili u ovom našem slučaju sa Heather Leigh – Herr Brocman i dalje ispisuje istoriju.
O Heather Leigh sasvim sigurno mnogo manje znamo. Ova američka umetnica koja trenutno živi u Škotskoj, neprestano pomera granice i istražuje mogućnosti pedal steel gitare u kombinaciji sa svojim neverovatnim glasom. Slovi za neustrašivog improvizatora, koja je svojim tek nedavno objavljenim prvim solo izdanjem, već ukazala na kompozitorsku odvažnost i hrabrost da se uhvati u koštac sa temama poput seksualnog nagona, zlostavljanja, ranjivosti i okrutnosti. S vremena na vreme ipak, na površinu ispliva vrhunska senzualnost njenog izraza, koja slušaoca navede na pomisao da je ona tu kako bi vam pevala na uvce… Saradnja sa Brötzmann-om, sasvim sigurno će joj otvoriti nove teritorije.
[divide icon=”circle” width=”medium”]
KANJIŽA JAZZ #21, u Kanjiži
Dom umetnosti, RKA, Galerija “Dobó Tihamér”, Art café
22.9.2016 – ČETVRTAK
20.00 – Otvaranje izložbe “20 godina jazz festival u Kanjiži”: Révész Róbert, Molnár Edvárd
21.00 – Mezei – Markos duó (RS, HU)
MEZEI Szilárd – viola
MÁRKOS Albert – violončelo
21.45 – ARGO ft. Rođenice (HU, RS)
Tijana STANKOVIĆ – vokal, violina
MÁRKOS Albert – violončelo
Ervin MALINA – kontrabas
Áron PORTELEKI – bubnjevi, viola
Mirjana RAIĆ – vokal
Tamara ŠTRICKI SEG – vokal
23.9.2016 – PETAK
20.00 – Lukács Miklós trió – Cimbiózis (HU)
LUKÁCS Miklós – cimbalo
ORBÁN György – kontrabas
BALÓ István – bubnjevi
21.30 – “Imago Sonus” performance by Döbrei Dénes, Varga Heni and Jasna Jovićević (RS)
22.30 – Mezei Szilárd Red Fruits Stripetet (RS, HU)
Szilárd MEZEI – viola, drombulje
Ádám MEGGYES – truba, kornet
Ervin MALINA – kontrabas
István CSÍK – bubnjevi, udaraljke
24.9.2016 – SUBOTA
11.00 – Regionalna konferencija festivala savremene i improvizovane muzike
Sve dodatne informacije o 21. Kanjiškom jazz festivalu možete da pronađete na Fejsbuk stranici festivala.
(Magločistač)
[clear]
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.