Dnevnik iz karantina Nele Tonković: Beleške o unutrašnjem životu

Dnevnik iz karantina Nele Tonković: Beleške o unutrašnjem životu

Nela Tonković, foto: NJ/Magločistač (arhiva)

Objavio: Magločistač

09.04.2020

Kategorija: Kultura , Stav

I ovaj trenutak u kojem smo se našli vidim samo u tom svetlu – naši životi su mnogo više od onoga što se sada događa, ne smemo da zaboravimo ko smo i ne smemo da dopustimo da nas okolnosti ponište.

[divide icon=”circle” width=”medium”]

„Rutina je kao mreža koja dočekuje žonglera kada, neoprezan, počne da pada u ponor.“

Tu rečenicu izgovorila sam bezbroj puta i sebi i svojim prijateljima kada se nađu u nevolji koja može da ih pomeri iz sigurnosti stečene dobrim i odgovornim životom. U takvim trenucima, kada postane istinski teško, važno je da ne odustanemo od svog svakodnevnog života – tu svakodnevicu zovem rutinom i, za mene, ona u ovoj situaciji nema negativni prizvuk.

Sa početkom vanrednog stanja u Srbiji, ova rečenica opet mi je postala važna: psiholozi govore o značaju smislenog ispunjavanja dana koje provodimo u fizičkoj izolaciji.

Istanbul, izvor: Pixabay

Trebalo je, dakle, ponovo osmisliti svoj dnevni raspored jer sam od 20. marta u Subotici, daleko od kancelarije u Narodnom muzeju u Šapcu, koja je moja svakodnevica već više od godinu dana. I naravno da je u početku bilo teško, ali sam po prirodi neko ko voli strukturu i teži njenoj razradi, pa mi nije trebalo dugo da podelim svoj dan po satima i obavezama koje obavljam u različito vreme.

Čitaocima prenosim ponedeljak, 6. april, od vremena kada bih se inače našla na poslu:

08.00 do 13.00: posao od kuće – ovo je za mene sasvim nova forma, ali je neophodna jer muzej radi, organizovali smo dežurstva i pokrenuli kampanju „Online muzej: jer kultura ne mora da čeka“ na društvenim mrežama. Zapravo je trebalo da polovinom marta uđemo u sasvim drugačiju kampanju, planirani naziv joj je „Pođite samo smelo napred“ (inspirisan rečenicom pronađenom u pismu jednog od osnivača šabačkog muzeja): ideja je bila da pokrenemo niz programa za različite ciljne grupe i različite mogućnosti za sticanje znanja. Naravno, sve će to morati da sačeka i svejedno će se realizovati jednom kada stanje postane „redovno“. No, možda mi je i zbog tako zjapeće razlike između planova i stvarnosti koja nas je zadesila, najteži dan u sada već desetogodišnjem radnom stažu bio onaj u kojem sam potpisala odluku o zatvaranju muzeja za posetioce – „prebrodićemo ovo zajedno“ stoji na vratima i oglasnom prostoru našeg muzeja u gradu;

13.00 do 14.00: znam da postoje već neko vreme, ali tek nedavno sam počela da slušam podkaste – danas je red bio na Malkolma Gledvela i njegov „Revisionist History“;

14.00 do 16.00: spremanje ručka (ne jedem meso par godina unazad, pa je ovo stvarno lako) i šetnja koja traje najmanje pola sata – sva oprema za trčanje mi je u Šapcu, moram da se zadovoljim šetnjom jer verujem da pokret ima veliki uticaj na karakter: pokazuje da ništa nije u stanju stalnog mirovanja;

od 16.00 do 18.00: čitanje na terasi (opet napolje, među ruzmarin i lavandu koji ne traže moju pažnju kada nisam u Subotici) – čitam prvi tom fascinantne pripovesti o istoriji Istanbula britanske istoričarke Betani Hjuz, taj grad me je očarao još pre petnaest godina ne samo zbog arhitekture, već i zato što je imam jedne džamije odložio podnevnu molitvu za par minuta jer smo mi, beogradski studenti istorije umetnosti, došli baš u to nezgodno vreme, a imam je, pun razumevanja, sklonio tepih sa jednog dela poda, uklonio drvene letve i otkrio nam divan vizantijski mozaik koji se nismo ni nadali da ćemo da vidimo;

od 18.00, pa dok traje – jer prijatelji ne mogu da stanu ni u kakav time slot: online razgovor sa Marinom, prijateljicom koja radi kao psihoterapeut, razgovaramo o tome kako nam se promenio život i kako se nosimo s tim;

20.00: telefonski razgovori sa porodicom – kao i ove Skype sesije sa prijateljima, svakodnevni su i nemaju vremensko ograničenje;

21.30: želela sam da poslušam Grigov Koncert za klavir u a-mollu i to baš u izvođenju Artura Rubinštajna – ima i novijih interpretacija, ali nema niti jedne u kojoj izvođač pogreši ton u ključnom trenutku pojavljivanja teme u drugom stavu, kao što to čini Rubinštajn!

Zapravo i nemam toliku potrebu da čujem Griga, koliko da još jednom razumem Rubinštajnovu poruku: i posle odsvirane greške, on nastavlja nepokolebljivo, sa dušom negde daleko iznad onoga što se upravo dogodilo. Lekcija: celina je važna, greške se dešavaju.

I ovaj trenutak u kojem smo se našli vidim samo u tom svetlu – naši životi su mnogo više od onoga što se sada događa, ne smemo da zaboravimo ko smo i ne smemo da dopustimo da nas okolnosti ponište. Razum, dobrota i smisao za kojima tragamo još uvek su tu, nismo se udaljili niti od njih, niti jedni od drugih. Nismo sami, zajedno smo – empatija nas zbližava čak i kada moramo da ostanemo u svojim domovima.

Nela Tonković je istoričarka umetnosti iz Subotice i direktorka Narodnog muzeja u Šapcu.

(Magločistač)

 

 

 

 

 

[clear]

Podelite sa prijateljima:

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljenja. Obavezna polja su markirana *

Upišite tekst *

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.