LOKALNI GRAĐANSKI MONITOR: SAJTOVI LOKALNIH SAMOUPRAVA KASKAJU ZA DIGITALNOM AGENDOM

LOKALNI GRAĐANSKI MONITOR: SAJTOVI LOKALNIH SAMOUPRAVA KASKAJU ZA DIGITALNOM AGENDOM

Objavio: Magločistač

12.02.2018

Sadržaj je ključni element svakog veb-sajta, pa tako i onog koji za cilj ima da u onlajn svetu prezentuje određenu opštinu tj. grad. On bi trebalo da bude strukturisan u smislene celine, servisno orijentisan i u potpunosti okrenut korisniku koji posećuje veb-sajt lokalne samouprave da bi došao do određene informacije, odnosno, usluge.

[divide icon=”circle” width=”medium”]

 

Prema poslednjem dostupnom izveštaju Direkcije za elektronsku upravu, ukupna prosečna ocena usklađenosti veb-prezentacija jedinica lokalne samouprave s preporukama sadržanim u “Smernicama za izradu veb-prezentacija organa državne uprave, organa teritorijalne autonomije i jedinica lokalne samouprave v 5.0” iznosi – 39%.

 

Radi se o zvaničnom dokumentu koji je Vlada Republike Srbije usvojila 2014. godine s ciljem da se unapredi komunikacija između građana, privrede i državne administracije, a imajući u vidu činjenicu da živimo u eri informacionih tehnologija, koje sa sobom nose prenos informacija i usluga javne uprave na internet.

 

I dok su “Smernice” za organe državne uprave obavezujuće, one za organe teritorijalne autonomije i jedinice lokalne samouprave predstavljaju tek set preporuka za razvoj i održavanje veb-sajtova koje nisu mandatorne.

 

Otud, verovatno, i relativno niska prosečna ocena usklađenosti zvaničnih prezentacija opština i gradova s dokumentom čiji primarni cilj, opet, jeste postizanje uniformnosti, i to u pogledu sledećih aspekata, koji su ujedno i kriterijumi ocenjivanja:

  • sadržaj
  • usluge koje organ lokalne samouprave pruža
  • jezik i pismo internet prezentacije
  • grafičko rešenje i dizajn
  • navigacija
  • upotrebljivost i dostupnost
  • pristupačnost
  • bezbednost
  • domensko ime
  • održavanje internet prezentacije.

 

Naslovna strana veb-prezentacije Opštine Bačka Topola, Izvor: print screen

Sadržaj je, dakako, ključni element svakog veb-sajta, pa tako i onog koji za cilj ima da u onlajn svetu prezentuje određenu opštinu tj. grad. Prema preporukama iz “Smernica”, on bi trebalo da bude strukturisan u smislene celine, servisno orijentisan i u potpunosti okrenut korisniku koji posećuje veb-sajt lokalne samouprave da bi došao do određene informacije, odnosno, usluge.

 

A kada su informacije u pitanju, imperativ je da one bude jasne, tačne, potpune i ažurne. Međutim, već na ovom prvom stepeniku dolazi do saplitanja.

 

Naime, iako je zakonska obaveza organa državne uprave da omoguće javnosti uvid u svoj rad, iako je opšti benefit transparentnosti povećavanje poverenja građana prema vršiocima javnih ovlašćenja, sve potrebne informacije se – ne objavljuju, ne ažuriraju, ne arhiviraju, ne čine lako dostupnim korisnicima.

 

Da li se radi o tendencioznosti, nemarnosti, ili nedostatku resursa – ljudskih i finansijskih, tek, s ovim problemima se naročito suočavaju manje opštine.

 

Ilustrativan je u tom pogledu slučaj objavljivanja i redovnog ažuriranja informatora o radu, što je obaveza koju propisuje Zakon o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja. Ovaj dokument bi trebalo da bude objavljen na naslovnoj strani zvanične veb-prezentacije svake lokalne samouprave, dakle, lako uočljiv za korisnike, i uz to ažuriran na mesečnom nivou.

 

Naslovna strana veb-prezentacije Opštine Kanjiža, Izvor: print screen

Primera radi, veb-sajt opštine Kanjiža ne ispunjava ni jedan ni drugi zahtev. Do informatora se dolazi teže, jer je internet prezentacija ove lokalne samouprave sama po sebi dovoljno komplikovana da bi se lako došlo do traženog dokumenta, a kada se on i “otkrije”, praktično je neupotrebljiv jer je poslednji put ažuriran 15. juna 2017. godine. Opet, opština Bačka Topola ima mnogo pregledniji sajt, i u odeljku “Dokumenti” posebno istaknut informator o radu, ali s informacijama poslednji put ažuriranim 30. novembra 2016. godine.

 

Slične smernice u pogledu organizacije i održavanja sadržaja trebalo bi da se poštuju i kada se radi o budžetu, javnim nabavkama, javnim raspravama, pravilnicima o sistematizaciji radnih mesta, aktima koje usvaja i sprovodi lokalna samouprava… A zarad očuvanja kontinuiteta, neophodno je arhiviranje svih objavljenih informacija – što se u najvećem broju slučajeva ne čini.

 

Kanjiža je ilustrativan primer i za drugu bitnu preporuku sadržanu u “Smernicama”: upotrebljivost veb-prezentacije jedinice lokalne samouprave treba da je na prvom mestu, a tek potom dopadljivost. Drugim rečima, navigacija kroz sajt treba da bude laka, jednostavna, podređena interesovanjima korisnika, kao što i dizajnerska rešenja treba da budu jednostavna, pregledna, uredna, štaviše, da odslikavaju “institucionalnu svedenost i konzervativnost”, dajući utisak ozbiljnosti, odgovornosti i profesionalnosti.

 

To, međutim, ne isključuje korišćenje društvenih mreža, jer ne treba bežati od činjenice da se menja način komuniciranja i deljenja sadržaja na internetu: korisnici sve više do istog dolaze putem Facebook-a, Twitter-a, i drugih naloga, a ne putem pretraživača ili direktnim pristupanjem veb-prezentacijama.

 

Međutim, ovaj segment nadogranje zvaničnih sajtova organa državne uprave, organa teritorijalne autonomije i jedinica lokalne samouprave još uvek je u povoju – naročito kada je reč o nižim instancama vlasti, ali smernice već postoje.

 

Povezani članci:

LOKALNI GRAĐANSKI MONITOR: PREVIŠE INFORMACIJA, A PREMALO INFORMISANOSTI

LOKALNI GRAĐANSKI MONITOR: ODGOVORNOST JAVNE VLASTI POD LUPOM

 

(Magločistač)

[clear]

 

 

 

Članak “Lokalni građanski monitor: Sajtovi lokalnih samouprava kaskaju za digitalnom agendom“ proizveden je kao deo projekta “Lokalni građanski monitor“, koji realizuje Centar lokalne demokratije (LDA) iz Subotice u saradnji sa Centrom za evropske politike iz Beograda, a koji finansira Evropska unija i sufinansira Kraljevina Holandija u okviru WeBER projekta. Za sadržaj članka odgovornost isključivo snosi Udruženje građana „Centar građanskih vrednosti“ i redakcija portala “Magločistač”.

TAGOVI:
Evropa

Podelite sa prijateljima:

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljenja. Obavezna polja su markirana *

Upišite tekst *

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.