Izgradnjom Ipsilon kraka teretni saobraćaj još uvek nije izmešten iz centra Subotice, pojedini vozači traže zabranu ili kazne

Izgradnjom Ipsilon kraka teretni saobraćaj još uvek nije izmešten iz centra Subotice, pojedini vozači traže zabranu ili kazne

Kamioni u centru grada, Zagrebačka ulica, foto: Natalija Jakovljević (Slobodna reč)

Izgradnjom obilaznice oko Subotice, poznatije kao Ipsilon krak, teretni saobraćaj ni nakon tri decenije čekanja nije izmešten iz centra grada, jer Gradska uprava još uvek nije postavila saobraćajnu signalizaciju kojom bi se konačno zabranio teretni saobraćaj koji se godinama odvija kroz Zagrebačku ulicu prema Kelebiji. Pojedini vozači kažu da je potrebno zabraniti saobraćaj teretnjacima ili kažnjavati nesavesne vozače, dok iz Gradske uprave Subotica poručuju da je u planu postavljanje nove horizontalne i vertikalne signalizacije.

Obilaznica oko Subotice, na Korodoru 10, dužine 24 kilometra, otvorena je za saobraćaj krajem decembra 2019. godine, posle 30 godina izgradnje. Ova saobraćajnica povezuje Kelebiju sa auto-putem Horgoš-Novi Sad i njenom izgradnjom je predviđeno izmeštanje teškog teretnog saobraćaja iz centra Subotice gde je do nedavno dnevno prolazilo i do 300 šlepera i kamiona.

Kamioni na Ipsilon kraku, foto: Natalija Jakovljević (Slobodna reč)

U završetak izgradnje obilaznice oko Subotice poslednje četiri godine uloženo je 2,8 milijardi dinara. Radovi na poslednjoj deonici su započeti u aprilu 2019. godine, a ukupna vrednost tih radova je 1,73 milijarde dinara.

Kamiondžije: Grad da zabrani teretni saobraćaj kroz centar

Vozač kamiona iz Zrenjanina D.M. kaže za naš portal da je normalno da teretnjaci idu zaobilaznicom, ali da mnoge njegove kolege ne smatraju tako i da i dalje prolaze kroz grad.

„Ja nemam običaj da idem kroz grad, bar ne kada ne utovaram u Subotici ili kad me put ne navede tuda – koristim Ipsilon krak. Smatram da bi trebala da se stavi jedna tabla zabrane, ili policijska patrola da na kružnom toku kontroliše saobraćaj“, smatra D.M.

Prema njegovim rečima, do velikog broja incidenata dolazi na kružnom toku kod Kelebije jer je on jako opasan.

„Ljudi se nervozni. Neko ko stoji u koloni na 4-5 kilometara (od granice), na tranzitnom delu, čeka 10-15 sati samo da bi došao do kružnog toka. I onda neko ko prođe kroz grad, za sat, sat i po vremena čekanja manje, ugura se u kružni tok. Ljudi koliko god da su smireni i lepo vaspitani, jednostavno dolaze do ’pucanja’, posebno na temperaturama od 38 stepeni. Kada vi čekate po suncu i po 15 sati, ili manje, bez uslova za toalet ili za bilo šta drugo, onda jednostavno dolazi do nervoze. Zato smatram da je ovaj kružni tok ovde veoma opasan, ne zbog saobraćaja, i da će pre ili kasnije doći do nekog težeg incidenta“, upozorava D.M.

Kamioni satima čekaju na granici Kelebija-Tompa, foto: Natalija Jakovljević (Slobodna reč)

Na naše pitanje, zašto veliki broj kamiona i dalje saobraća kroz centar Subotice, ovaj vozač kaže da time žele da skrate vreme čekanja na granici.

„Ima mnogo onih bezobraznih koji hoće jednostavno da skrate vreme čekanja što bi prošlo tranzitom, eto, to je, recimo, dobre dve trećine, ili više. Nekad se desi da je kolona na tranzitnom delu i po nekoliko kilometara, a svaki kilometar je oko 2-3 sata čekanja. Dok neko prođe kroz grad, onda se onako ugura na silu, na mišiće, e sad, neko je veštiji, neko prođe, neko na galamu, neko ne“, navodi D.M.

“Mađarske carinike ne interesuje kolika je kolona ovde”

Ovaj zrenjaninski vozač kaže da na granici kod Kelebije nema čekanja manje od sedam sati i poziva novinare da pre objavljivanja vesti, provere stanje na terenu.

„Ono kada slušamo na vestima da je zadržavanje za teretna vozila 120-180 minuta, ja bih voleo da taj ko piše ove vesti, da se samo jednom sa nama provoza i da vidi kakva je zapravo situacija na granici, a ne da govore napamet“, smatra D.M.

Podseća da je samo od srpskog do mađarskog carinika vreme čekanja oko sat i po vremena i da nisu problem srpski carinici nego mađarski koji sporo rade.

„Kada se vraćamo nazad nije problem, problem je kada izlazimo, zato što Mađari koji rade na tom graničnom prelazu, uopšte ih ne interesuje kolika je kolona ovde, oni rade nekim svojim tempom. Naš carinik propušta samo onoliko koliko može da propusti, kako se oslobodi mesto u međuzoni, tako ide sledeće vozilo. Sa mađarske strane (na ulazu u Srbiju) su male gužve. Njima je verovatno naređeno da moraju da rade brzo na izlazu iz zemlje da se ne bi kod njih stvarale kolone“, objašnjava D.M.

Vozač kamiona iz Kovina Veselin kaže za naš medij da se vozači koji idu kroz centar grada nadaju da će brže proći.

„Oni idu na kvarno, ne poštuju semafore na kružnom toku, iako on solidno radi. Nisu navikli na ovaj semafor, misle da je to postavljeno tek tako. Nema tu pravila…“, smatra Veselin.

On navodi da će se situacija rešiti kada se budu počele naplaćivati novčane kazne vozačima.

„Krajnje je vreme da se to uradi i da pravila budu za sve jasna. Iako su gužve velike, mi uvek idemo obilaznicom jer je jednostavnije“, kaže Veselin.

Ivan Dimitrijević, vozač kamiona iz Beograda takođe smatra da postoji neko nepisano pravilo za kamione koji prolaze kroz grad.

Ivan Dimitrijević, foto: Natalija Jakovljević (Slobodna reč)

„Sa obilaznice prođu tri kamiona ,kada vide da su ispred kružnog toka, a jedan sa strane, iz Subotice. Nekad se čeka 10-16 sati, zavisi“, kaže Ivan.

Vozač iz Arilja dodaje da danas nije bilo gužve, ali da će opet satima da čekaju da pređu mađarsku granicu.

„Bilo je da sam dolazio sa obilaznice i čekao sam 16 sati, a bilo je da sam dolazio iz grada i čekao 15 sati“, navodi.

Prema rečima ovog vozača, „mađarska carina neće da radi“.

Subotičanin E.T. sa kojim smo razgovarali kaže da je u gradu viđao da su kamioni stajali u koloni od dva kilometara i takođe smatra da je osnovni problem što grad nije zabranio ulaz za teretni saobraćaj.

„Veliki je problem da grad nije zabranio ulazak kamionima u centar grada. Onda oni tamo na kružnom toku mogu da ulaze. Njima je tako lakše, skraćuje im put, pa se možda 3-4 kilometara priključe pre i to je nekad dva-tri sata manje čekanja“, kaže E.T.

Grad Subotica: U planu postavljanje signalizacije

Sekretarijat za komunalne poslove, energetiku i saobraćaj grada Subotice naveo je u svom odgovoru za naš portal da je u planu da se „Izmenom Projekta o tehničkoj regulaciji saobraćaja na lokalnim putevima grada Subotice steknu uslovi za postavljanje nove horizontalne i vertikalne signalizacije“.

Podsećaju da su se nakon puštanja u promet Ipsilon kraka stekli uslovi da se privremene deonice državnih puteva koji su definisani u Odluci o pravcu pružanja državnih puteva prvog i drugog reda, koji prolaze kroz naseljena mesta na teritoriji grada Subotice, vrate u nadležnost grada kao lokalni putevi.

Dodaju da je to i učinjeno Odlukom o određivanju pravca pružanja državnih puteva prvog i drugog reda koji prolaze kroz naseljena mesta na teritoriji grada Subotice.

Jokanović: Štete na kolovozu usled teretnog saobraćaja

Profesor na Građevinskom fakultetu u Subotici koji predaje predmete iz oblasti saobraćajnica, Igor Jokanović kaže za naš medij da teretni saobraćaj koji prolazi kroz centar grada prvenstveno utiče na zagušenja saobraćajnog toka i izaziva neprijatnosti u okruženju kroz koje prolazi.

Kako navodi, u ovom slučaju je reč o povećanim količinama izduvnih gasova, višim nivoima buke i delom vibracijama, a dodatno, opterećenja izazvana teretnim vozilima mogu izazvati brže propadanje kolovoznih konstrukcija.

„Teretna vozila, zbog specifične konfiguracije i osovinskog opterećenja, stvaraju značajno veća opterećenja na kolovoznu konstrukciju, a dodatno se mogu pojaviti opterećenja na tehničke-komunalne instalacije. Kolovozna konstrukcija se razara, a sve zavisi od toga kako je ona projektovana i izvedena, ali i kako je održavana. Ulice kojima se kroz grad kreće tranzitni teretni saobraćaj su davno projektovane i izgrađene, često površno održavane, sa iscrpljenim životnim vekom. Kombinacija svega ovoga dovodi do oštećivanja asfalta i donjih slojeva konstrukcije“, navodi Jokanović.

Kamioni na čekanju na granici, foto: Natalija Jakovljević

Dodaje da je moguće i pojavljivanje vibracije na objektima, a nadovezuje se i bezbednost saobraćaja.

„Vibracije od saobraćaja su obavezan prateći element, a posledice zavise od konstrukcija u okruženju i delatnosti koje se odvijaju u objektima uz gradske saobraćajnice. Pri tome su više izražene neprijatnosti kod korisnika objekata. Opterećenja se akumuliraju godinama i bilo bi potrebno uraditi snimak postojećeg stanja i praćenje tokom određenog vremena. Svako može da kaže – jeste, ovo je od saobraćaja – ali dok se ne izvrše merenja i ne vidi šta se dešava, ne može se ništa konkretno reći znajući da u ranijem periodu, koliko je meni poznato, nije bilo nikakvih osmatranja“, smatra Jokanović.

Zaključuje da je sve ovo ukupno uticalo i na ostvarenje dugogodišnjih planova da se izgradnjom Ipsilon kraka, kao obilaznice prema Kelebiji, tranzitni saobraćaj izmesti iz centra grada. „Time su obezbeđeni fizički preduslovi za vođenje tranzita prema Kelebiji izvan grada, ali je sve potrebno i podržati sprovođenjem mera i nadzorom saobraćaja u smislu aktivnosti saobraćajne policije“.

Podelite sa prijateljima:

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljenja. Obavezna polja su markirana *

Upišite tekst *

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.