Željko Crnjaković: „Preduzetništvo je stil života, ne zato što te neko tera na to, nego zato što ti to želiš“

Željko Crnjaković: „Preduzetništvo je stil života, ne zato što te neko tera na to, nego zato što ti to želiš“

Željko Crnjaković, foto: NJ/Magločistač

Objavio: Magločistač

23.06.2021

Kategorija: Privreda , Subotica

Osnivač digitalne agencija za audio i video produkciju Solutium i koordinator Infostud Hub coworking centra Željko Crnjaković kaže u razgovoru za Magločistač da se digitalno preduzetništvo najviše odnosi na one preduzetnike koji imaju digitalni proizvod gde sve, od početka komunikacije do isporuke proizvoda, može da se uradi na daljinu i da se plasira bilo gde na globalnom tržištu, nebitno da li neko sedi u Subotici ili negde u svetu.

Prema mišljenju Crnjakovića, „onlajn preduzetništvo je zapravo preduzetništvo“, a digitalni preduzetnici imaju iste probleme koje imaju i drugi preduzetnici – neko ima problem sa logistikom, a neko kako doći do inostranih klijenata. Danas se, zapravo, uvek postavlja samo pitanje – šta je ono što potrošačima najviše odgovara.

„Ovaj trend je prisutan već duži niz godina, posebno na zapadu, preduzetnici štede svoje vreme, za razliku od ranijih godina kada su svi putovali nekoliko hiljada kilometara da bi se videli sa nekim ’oči u oči’, da bi prodali nešto. Kasnije su se svi prodajni sastanci odvijali putem telefona jer oni nemaju vremena da sednu u auto i da idu bilo gde da bi popričali sat vremena i videli da li će se nekom svideti neki proizvod“, kaže Crnjaković.

Da li poverenje može da se ostvari i na daljinu?

Kada je u pitanju direktan kontakt, i dalje možemo da kažemo da, kod nas posebno, direktan kontakt ima „svoje čari“ i prednosti, smatra Crnjaković i dodaje da možda možete bolje da se sporazumete, da ostvarite neko veće poverenje, ali kako raste ubrzanost života, rada, globalne ekonomije, vremena koje provodimo u sopstvenim obavezama, mi kao potrošači ili mi kao biznisi, svi smo stalno zauzeti, u vrtlogu obaveza, i nemamo vremena da održavamo sastanke pet puta na dan.

Infostud Hub coworking, foto: Magločistač (arhiva)

„Meni više odgovara da pogledam nešto, da mi pošalju e-mejl sa kompletnom ponudom, a ukoliko me to zanima, onda ću da pročitam i tada možemo da razgovaramo i telefonom, pitaću ono što me zanima“, kaže Crnjaković.

Prema njegovom mišljenju, oni koji, poput njega, žele da prodaju neku kvalitetnu uslugu, kome je važan kvalitet, a ne kvantitet, trude se da prodaju klijentu ono što mu zaista i treba.

„U nekoliko slučajeva sam klijenta usmerio na drugu stranu samo zato što sam kroz razgovor video da neće imati benefita i da neće biti zadovoljan rezultatima, a ja neću dobiti dobru povratnu informaciju i dobrog kupca koji će se posle vraćati meni ponovo za te usluge“, navodi Crnjaković.

Ko može biti preduzetnik?

„Preduzetništvo je fantastična stvar i jedno od rešenja za probleme nezaposlenosti i za deo ljudi koji se žale da nema posla”, kaže Crnjaković i dodaje da danas ne treba mnogo novca da bi se uopšte oprobali u poslovanju, posebno kada je reč o digitalnim proizvodima i uslugama.

Prema njegovom mišljenju, ne može i ne treba danas svako da bude preduzetnik.

„Svako treba da odluči za sebe da li je to nešto čime želi da se bavi, jer preduzetništvo nije radno mesto, zaposlenje – preduzetništvo je stil života, jer ti nosiš posao i kući, i živiš svoj posao i ne zato što te neko tera na to, nego zato što ti to želiš“, objašnjava Crnjaković.

Nećeš da se igraš? – društvene igre za svakoga, izvor: youtube.com

To ne znači da preduzetnici nemaju slobodnog vremena, nego da treba sebi da naprave neko slobodno vreme, ali pre toga moraju mnogo da ulažu u svoj posao i u sebe.

„Preduzetnik je, posebno na početku, ako je samostalni preduzetnik, sam sebi marketing odeljenje, i prodaja, i izvedba, i produkcija, i razgovor sa klijentima, i sam svoj edukator, i mora konstantno da se unapređuje, i da razmišlja šta će da bude sledeće godine, sledećeg meseca. Kada ne ide posao – treba sebe da gura i drži sebe iznad površine, da nikada ne odustane jer je preduzetništvo konstantna turbulencija, oscilacija između uspeha i neuspeha, koja se godišnje dešavaju i do nekoliko puta“, objašnjava Crnjaković.

On upozorava da se tokom ovog vremena dešavaju razne promene, od toga da sve dobro funkcioniše, do toga da za tri meseca nemamo više para i ne znamo šta ćemo da jedemo sutra, pa onda za pet meseci opet bude sve super.

„Ali ako ne radimo ništa nekoliko meseci, možemo doći u veliki problem. Moramo konstantno sebe terati napred, ali to je nešto što ne može svako“, smatra Crnjaković.

Kakve žrtve zahteva uspeh?

On navodi da uvek ima mesta za to da se ljudi pokrenu kao preduzetnici, samo je pitanje šta hoćete da radite i kakav posao želite da pokrenete, da li imate znanja kako to uraditi, i kako da dođete do svojih kupaca, nebitno da li je reč o fizičkim ili pravnim licima.

Kada uspete da prodate svoje proizvode ili usluge, onda je vreme da se napravi firma, sve do tada ne treba da napravite firmu. Ako date otkaz u firmi u kojoj radite zato što hoćete da se bavite frilensingom ili da otvorite agenciju za marketing, šta ćete da radite kada prvi dan dođete na posao i dočeka vas prazna tabla“, kaže Crnjaković.

Kako navodi, i sam je, kao i svi preduzetnici, prvo radio ekstra sate pored svog posla, video kome treba, i menjao se kako je dobijao povratne informacije od prijatelja i potencijalnih klijenata.

Željko Crnjaković, foto: Magločistač (arhiva)

„Kada si našao svog prvog ili petog kupca i kada si bio siguran da to može da se plasira, da od toga može da bude biznis, onda ostavljaš svoj posao, žrtvuješ tri do šest meseci i radiš mnogo više. To je moj savet. Ne rade svi tako, ima onih koji će prodati sve, uložiti u nešto pa će videti da li to ide ili ne ide“, objašnjava Crnjaković.

Međutim, nekada je ispaštao i njegov privatni život jer je radio od 8 do 22 i to je trajalo pet godina.

„Tada je dosta ispaštao moj privatni život i porodica, ali sam onda napravio promene i mogu da kažem da je sada relativno usklađeno, sa opcijama da ima dana i nedelja kada je potpuni haos i tada radim od ujutro do uveče, ali ima i momenata kada mogu sebi da kažem – sada je laganiji period, pa mogu da završim posao ranije“, navodi Crnjaković.

Dodaje da to, međutim, ne znači da je posao gotov, jer, kako kaže, „ako mi zvoni telefon ili imam mejl od nekog klijenta, onda moram da se javim“.

Iako, kako navodi, ni jedan posao još nije odbio, mišljenja je da, ako ne stigne neki posao da uradi, on ga prepusti nekom drugom.

„U tom slučaju i klijent zna da je obezbeđen kada me pozove, a ja nisam pohlepan da sve mora da bude moje. To je dobar način da sačuvaš i klijenta dugoročno“, smatra Crnjaković.

U okviru Panel diskusije “Ti u očima poslodavca – Moja budućnost u Subotici”, koja će biti održana u sredu, 23. juna, u prostorijama Infostud Hub-a, Željko Crnjaković će govoriti o preduzetničkom majdsetu i šta je sve to što jedan uspešan preduzetnik treba da ima u sebi.

Željko Crnjaković je internet preduzetnik. Od 1999. godine se bavi engleskim jezikom i komunikacijama, a poslednjih 15 godina se bavi marketingom. Osnivač je digitalne agencija za audio i video produkciju Solutium, autor i producent podkasta Male Pobede i Coworking Values, aktivan deo coworking, preduzetničkih i IT zajednica, koordinator Infostud Hub coworking centra i pokretač zabavnog projekta na Jutjub kanalu „Nećeš da se igraš“ za promociju društvenih igara.

Podelite sa prijateljima:

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljenja. Obavezna polja su markirana *

Upišite tekst *

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.